Fran Bow – recenze hry

Fran Bow je dílo švédského videoherního studia Killmonday Games AB, které bylo založené Isakem a Natalii Martinsson v roce 2012. Jedná se o takzvanou hru typu “point and click”, která i přes své jednoduché ovládání, má co nabídnout. Byla to první hra, kterou Killmonday Games AB vytvořili.

Fran Bow – recenze hry

Vývoj trval tři roky a ve finální verzi spatřila světlo světa v roce 2015. Stala se poměrně rychle populární a myslím si, že je populární dodnes.

Fran Bow

Pokud jste fanoušky psychologických hororů, tato hra je přesně pro vás. Podobá se hrám jako je ‘Sally face’ nebo ‘Alice: Madness returns’. Hlavní část gameplaye se skládá z různých logických hádanek a průzkumu okolí.

Ocitáme se v kůži malé holčičky, jejíž rodiče nedávno brutálně zavraždili, Fran toho byla svědkem, tudíž trpí psychickými problémy a nachází se v psychiatrické léčebně pro děti. Dostává pilulky, díky kterým vidí realitu jinak a mnohem více ošklivě, tento aspekt je ve hře dobře využit jako zdroj většiny hororových prvků a “lekaček”.

Je to také velká část gameplaye, bez které by mnoho hádanek nešlo vyřešit. Fran je po celou hru na útěku před démonem Remorem, který, podle ní, zabil její rodiče. Snaží se najít svého kocoura, který je její nejlepší přítel a společně s ním chce utéct domů ke své tetě. Celá hra je protkaná děsivou atmosférou, kterou vyzdvihuje skvělá volba muziky a také samotný art style celé hry.

Atmosféra hry je podobná výše uvedeným hrám. Klade se zde důraz na šílenství člověka a na vnímání reality, respektive šílenství a vnímání reality dítětem. Jak hra postupuje, hráč stále méně chápe, co je vlastně realita a co je jenom výplod Franiny fantazie. Osobně jsem spoustu věcí na začátku hry pochopila až poté, co jsem si hru zahrála podruhé. Mám na mysli detaily, které si na začátku nemůžete uvědomit, protože ještě neznáte celý příběh.

Fran Bow 7

Závěr celého příběhu je nejasný, autoři zde nechali prostor pro hráče, aby si sami domysleli Franin osud a jak to vlastně celé bylo. Byla Fran opravdu šílená už od začátku nebo se jenom její šílenství prohlubovalo, čím víc brala svoje pilulky? Je démon, který ji nahání opravdu skutečný nebo je to jenom obranný mechanismus dítěte, před nepříjemnými vzpomínkami? Autoři se k příběhu, ani k otázkám fanoušků nijak nevyjádřili. Avšak zmínili, že mají nápad do budoucna a příběh bude pokračovat. Toto oznámili v roce 2018. O rok později vydali další skvělou hru na podobný princip, a to ‘Little Misfortune’.

Fran Bow 14

Propracovanost celé hry je pro mě velkým plus a rozhodně bych si ji ráda za čas zahrála znovu. Na Fran Bow určitě jen tak nezapomenete. Každý má rád něco jiného, ale za mě tento počin stojí za vyzkoušení.