Mass Effect: Andromeda – recenze hry

Mass Effect: Andromeda – poslední přírůstek nejslavnější vesmírné RPG série po vydání provázely různé přívlastky. Diskutovalo se o grafice, hlavních postavách, společnících, nové galaxii a nenaplněných očekáváních.

Fanoušci byli rozladění a budoucnost série nejistá. Jaký ale poslední Mass Effect skutečně je a jak se hraje?

Mass Effect: Andromeda recenze

Příběh se odehrává časově i prostorově oddělený od původní trilogie. Skupina lidí, která si říká Iniciativa Andromeda, velmi dobře financovaná, se rozhodne najít lidstvu a ostatním rasám Mléčné dráhy domov ve vzdálené galaxii. Vaše postava, jeden ze sourozenecké dvojice Ryderových, se probírá z 200 let dlouhého kryospánku do zcela nepoznaného světa. Jak se ale brzy ukáže, jednotlivé planety, které byly kolonistům slíbeny k osidlování, se změnily k nepoznání. Na vaše bedra pak, jakožto nového Pathfindera, náhle padá zodpovědnost za průběh celého kolonizačního procesu.

Mass Effect: Andromeda 1

Souboje jako nikdy dřív

ME: A představuje hratelnost, kterou nelze s předchozími díly vůbec srovnávat. Mezi hlavní změny patří možnosti pohybu, které nejsou pouze horizontální, ale díky jetpacku i vertikální. Boj pak není omezen pouze na střelbu, používání schopností a kryty, ale je mnohem živější, akčnější a daleko více zábavnější. Co se schopností týče, těch je daleko více a nejste odkázáni na pouze několik z vaší třídy. Žádná třída zde vlastně stanovena není, můžete tak kombinovat jak přístup vojáka, tak technické a biotické schopnosti. Skládáte je do takzvaných profilů, které můžete měnit i během boje. Díky tomu jste nesmírně adaptibilní a málokdy se vám stane, že byste skutečně potřebovali něco, co nemáte “po ruce”.

Mass Effect: Andromeda 3

Díky tomuto se pak může stát, že společníci a používání jejich schopností je vámi částečně upozaděno, a z hratelnostního hlediska už totiž příliš nezáleží na tom, kdo vyráží s Ryderem do akce. V tomto jsem však také našla pozitivum, namísto party několika společníků, jejichž schopnosti dobře doplňují vaše, jako to bylo například v ME 2, s sebou můžete vzít prakticky kohokoli a protivníci vás nezaskočí. A více společníků, které prostřídáte, znamená také více vedlejších dialogů a jejich poznámek, díky kterým narůstá další rozměr hry.

Objevitel nebo až ten druhý v pořadí?

Během své cesty vystřídáte velké množství prostředí – ať už je to planeta pokrytá nekonečnou pouští, divokou džunglí nebo třeba všudypřítomným ledem. Grafické ztvárnění postav může být lehce diskutabilní, o krajině a prostředí se tohle však říct nedá. Barvy, tvary a pestrost jednotlivých oblastí jsou skutečnou pastvou pro oči. Budete objevovat neznámé ekosystémy, nové zvířectvo a rostlinstvo. Narazíte také na nové technologie, galaxie Andromeda totiž není vůbec tak neobydlená, jak se mohlo zdát.

Mass Effect: Andromeda 2

Kromě vašich vlastních lidí, kteří dorazili nějaký ten pátek před vámi a nějak se usadili i na nehostinných místech, narazíte na nové mimozemské rasy. Nepřátelští Kettové, obezřetní Angara či snad tajemní Remnanti, kteří jsou tak spjatí s terraformací planet, na které závisí vaše přežití? Zde vcházíte na scénu až jedni z posledních a jakkoli jsou planety nádherné, o nějakém objevování nedotčené krajiny rozhodně nemůže být řeč.

V čem to nejvíce vázne

Odhlédneme-li od zábavné hratelnosti a skvělého prostředí, v čemž hra poměrně vyniká, narazíme na větší či menší problémy, které se ne vždy snadno odpouštějí. Z mého pohledu jsou určitě největším prohřeškem některé animace a dialogy, které občas působí spíše parodicky nežli vážně.

Mass Effect: Andromeda 5

V případě dialogů je to docela škoda, protože doznaly pěkného vylepšení – už nerozlišujete rozhodnutí “ochránce a odpadlík”, ale vytváříte základní psychologický profil vaší postavy. Reaguje chladně, emocionálně, bude vtipkovat k odlehčení situace? Vaše postava tak může být velmi lidská a přirůst vám snadno k srdci. Největším kamenem úrazu se tak stávají ostatní postavy a vaši společníci. Hlavně u lidských zástupců obličejové animace ani po četných opravách nevypadají přirozeně, jsou ztuhlé a podivné.

Mass Effect: Andromeda 4

Jejich životní příběhy vás také nijak nepoznamenají a většinu z nich si prostě nemáte jak oblíbit. V sérii, která odjakživa v tomhle excelovala, je to prostě malér.

Otevřený konec

Pokud jste dočetli až sem, jistě už máte nějakou představu. Jako akční RPG nový Mass Effect nijak nezaostává – velké světy a jejich průzkum, systém výroby, sbírání surovin, vedlejších úkolů, vylepšování schopností. Jeho nedostatky pak tkví hlavně ve vedlejších postavách, animacích a příběhu.

Tolik o hře, která v nás vzbudila nadmíru vysoká očekávání svým vizuálem a hratelností, ale velmi brzy vyzněla do prázdna.

Doporučujeme:

Přečtěte si ještě

Gothic 2: Noc Havrana 2
PC

Gothic 2: Noc Havrana – recenze hry

Je slabý a mnohé zapomněl… ale je naživu! Vrátil se! Toto jsou jedny z prvních vět, které hráč při začátku hraní uslyší. Hlavní hrdina, Bezejmenný, je oživen a přiveden zpět po porážce arcidémona Spáče na konci prvního dílu Gothicu. Hned

Coffee Talk PS4 demo
PS4

Coffee Talk PS4 demo

Coffee Talk je jedna z her, kterou asi málokdo pochopí a dobrovolně ji bude hrát. Vašim úkolem je dělat barmana a každému zákazníkovi udělat kafe, čaj nebo třeba čokoládu.

Torchlight II PS4 demo
PS4

Torchlight II PS4 demo

Torchlight II je RPG opravdu hodně podobné legendární hře Diablo. To si ale na PS4 nezahrajete, tuto gamesku ale ano. Volba je na každém z vás.

Elden Ring 1
PS4

Elden Ring – recenze hry

Začátek roku 2022 byl pro většinu fanoušků série Dark Souls velmi očekáváným obdobím. Vývojářské studio FromSoftware, které stojí mimo jiné právě za nejúspěšnější souls-like trilogií, totiž letos v únoru přineslo na herní trh Elden Ring, další hru s mechanikou sbírání duší, extrémně