The Past Within recenze hry

Vývojářské studio Rusty Lake vešlo do povědomí hráčů svými důmyslnými point-and-click únikovými adventurami, u nichž se vám místy nejednou málem zavařily mozkové závity, a které na sebe letmo navazovaly nejen příběhem, ale také opakujícím se znepokojivým prostředím.

The Past Within recenze

Počáteční úspěch studia však vystřídal náhlý pád, zapříčiněný uvedením většiny vydaných her na mobilní zařízení, kde byli pro hráče dostupné zcela zdarma. Jednalo se vskutku o nešťastný krok, avšak i přes finanční nepohodu se studio v roce 2022 zmátořilo a na jeho konci uvedlo novinku vyžadující kooperaci – adventuru The Past Within.

The Past Within

Pustit se do tvorby kooperační adventury byl ze strany vývojářů Rusty Lake odvážný krok, se kterým do té doby měli nulové zkušenosti. Oproti předešlým titulům je hra The Past Within stálá pouze v otázce grafiky a point-and-click ovládání. Vzhledem ke skutečnosti, že jsem hrála všechny předešlé tituly a dovolím si tedy tvrdit, že jsem věrná fanynka tohoto nevelkého studia, byla jsem po prvním spuštění hry překvapená množstvím novinek.

Zásadní inovace spočívala již ve zmíněné nutnosti kooperovat s dalším hráčem. V tomto případě se jedná o kooperaci, která vás donutí vylézt z vaší asociální bubliny a zkontaktovat staré známé s otázkou, zda si nemají chuť zahrát napínavě vyhlížející hru, neboť bez jejich pomoci není možné hru dokončit. Měla jsem štěstí, že v mém blízkém okolí je stejný nadšenec do her, jakým jsem i já, který neváhal a hru si se mnou s chutí zahrál.

The Past Within 2

Na samém začátku hry si hráči zvolí, který z nich chce ovládat minulost, a kterému je bližší simulace budoucnosti. Obě dvě časové dimenze jsou prostředím i ovládáním zcela odlišné. Minulost se více podobá starším titulům s typicky tučně obkreslenými a zároveň jednoduchými dvourozměrnými objekty umístěnými napříč jednotlivými místnostmi. Budoucnost je kompaktnější. Setkáte se v ní s různorodými hádankami, které postupně nacházíte ve volně rozmístěných 3D krabicích. Pokud byste si nejraději vyzkoušeli ovládání minulosti i budoucnosti, nezoufejte. Ve druhé kapitole hry se vaše role vymění. Chytré, že?

Pojďme si zlehka nastínit příběh. Hlavní postava, Albert Vanderboom, je sice mrtvý, ale i přesto přišel na způsob, jak propojit minulost s budoucností, a díky tomu učinit pokus vzkřísit sebe sama. To vše prostřednictvím své dcery Rose, kterou představujete vy – hráči. Albertovo vzkříšení bude možné pouze tehdy, když Rose přenese z minulosti do budoucnosti jeho krev, maso a kosti. Lehce nechutné, ale účinné. Nebojte, zápletku vám neprozradím, jen upozorním, že převratný příběh raději neočekávejte. Prim zde hrají převážně stupňující se hádanky.

The Past Within 3

Vraťme se však ke zmíněné kooperaci. Celá kooperace spočívá v domlouvání hráčů pomocí hlasové komunikace, jež bohužel není integrována přímo v samotné hře, a tím pádem musíte využít sílu aplikací třetích stran, mezi které patří například oblíbený Discord. K této skutečnosti vede i fakt, že i druhý z hráčů musí vlastnit oficiální verzi hry, neboť vzájemné sdílení herních knihoven nepostačí.

Když upustíme od technické stránky věci, hádanky jsou zde skutečně skvělé. Jsou připraveny tak, aby jste byli nuceni komunikovat a předávat si útržky informací ve formě různých symbolů, písmen či čísel. I přesto, že hra založená na plnění hádanek vám může připadat jako jedna velká nuda, vývojáři Rusty Lake hru navrhli tak, že jde o důmyslně promyšlený asynchronní systém, kde se minulost prolíná s budoucností a každý z hráčů vidí v danou chvíli jen jednu z časových linií.

Co říci závěrem? The Past Within je složitá a mimořádně dobře navržená adventura, která potěší milovníky „únikovek“ a donutí vás netradičně kooperovat.