Stray recenze hry

Hry jsou různé, žánry jsou různé, hlavní hrdinové také, o příběhových linkách ani nemluvě. Přesto se ale člověk nemůže povětšinou zbavit pocitu, že všechno už zná a pokud je tento člověk i hráčem, tak již hrál. Adventura Stray, o níž bude v této recenzi řeč, ale přináší něco trochu jiného, něco nevídaného a nevšedního. Co? To a mnohé další si rozebereme na dalších řádcích.

Youtube video

Stray recenze

Stray je příběhová adventura, která vzbudila pozdvižení ve světě počítačových her v létě 2022, kdy vyšla jakožto exkluzivní titul pro Playstation, přičemž si jí můžete zahrát na posledních dvou generacích této konzole, ale již také na PC. Na svědomí ji pak mají vývojáři ze studia Blue Twelve. Pokud bychom to měli k něčemu přirovnat, jedná se o jakousi kombinaci Cyberpunku 2077 s hrami typu Inside nebo Limbo. V průběhu hraní totiž narazíte na pasáže, kdy je potřeba rozluštit nějakou tu hádanku, či logickou úlohu, ale i na akčnější sekvence, kdy půjde o holé přežití.

Stray hra

O čem je hra Stray

Samotný příběh nám toho zpočátku o sobě moc neprozradí. Víme jen to, že hrajeme za kočku, která bloudí jakýmsi utopickým světem, což zní samo o sobě zajímavě, protože, jak často se vám poštěstí hrát za kočku? Navíc v prazvláštní futuristické budoucnosti? Na první dobrou nás napadají možná Tom z věčného zápolení Toma a Jerryho, možná Garfield, ale tak jako tak – těch příkladů zase tolik není, a to tam ještě chybí onen prvek tajemna. Když se to poté sečte, Stray přináší něco, na co nenarazíte tak často.

Nedostanete ani žánrová klišé, ani se nejedná o komediálně laděnou hru, přestože je to záležitost spíše oddychová, ale zároveň vás ani nenechá usnout.

Třebaže hra působí mnohdy pohádkovým dojmem, což může některé hráče v první fázi odradit a dodat jim pocit, že se jedná o hru pro děti, není tomu tak. Atmosféra totiž nabízí cosi tajemného a podmanivého. To vše je poté doplněno také náladovým soundtrackem, který se dokáže díky opět podmanivým a třeba i minimalistickým melodiím vštípit velice hluboko do mysli.

Stray hra 2

Zpět ale k příběhu. Máme tedy roztomilou kočičku, která se toulá po prázdném a až takřka depresivním světě plném ruin a trosek, špinavých zákoutí a stínů. Ale pak také roboty, se kterými budete napříč průchodem různě interagovat a postupně od nich získávat informace o tomto světě. Jeden z nich se postupem času stane také vaším parťákem po většinu cesty. Vše ostatní již nechápe nedořečené, což ostatní i musíme, pakliže vám spoilery nechceme zkazit zážitek z hraní, což by byla samozřejmě škoda. Musí ale zaznít alespoň to, co je vaším primárním cílem, a sice dostat se na povrch z podzemního světa k něčemu vlídnějšímu a barevnějšímu. Také hledání odpověď na onu otázku, jež se vám bude dost možná dlouho honit hlavou, a sice – Co se to tu sakra stalo?!

Proč si Stray zahrát

To, čím Stray vyniká, je pak především postupně a hlavně pečlivě vybudovaná atmosféra celého titulu a všude přítomná tajemství, která je potřeba rozluštit. To samo o sobě vyzdvihuje hratelnost, která je zkrátka magnetická. Pakliže si zahrajete třeba jen kousek hry, dost rychle se poté budete chtít do tohoto světa vrátit, abyste zjistili, o co se vlastně sakra jedná. Všechno bude nejasné a zamlžené, ale bude to probouzet zvědavost. Příběh zde hraje hlavní roli, takže nečekejte pouze bezduchou zábavu, ale spíše počítejte s tím, že vás hra donutí během hraní přemýšlet a nenechá toho ani po jejím dohrání.

Verdikt

Pokud patříte mezi fanoušky toho typu her, které vás nutí řešit nějakou tu záhadu, a to navíc bez toho, aniž by vám sama hra poskytla alespoň nějakou tu nápovědu, může být Stray tím titulem, který vás vyloženě nadchne. Nejde se v tomto kontextu nezmínit také o dalších dvou hrách, které se více či méně Stray podobají, a sice Inside a Limbo, což už ostatně bylo tak trochu naťuknuto v úvodu. Používají totiž obdobné principy pro budování atmosféry, ale předkládají nám jako hráčům stále nové a nové otázky, a co hůř, jen málo odpovědí, k nimž je navíc potřeba se postupně propracovat. Pokud to na závěr všechno shrneme, tak můžeme říci, že Stray se více než pravděpodobně zařadí mezi špičky svého žánru. Pokud ho máte rádi i vy, bude to pro vás herní zážitek, na který hned tak nezapomenete.

Koupit hru na Heureka