Far Cry 5 – recenze hry

Rozlehlý americký venkov, zvuky akustické kytary do country rytmů, pronikavé jižanské akcenty a po zuby ozbrojení náboženští fanatici. Idylka jako vyšitá pro protagonistu hry Far Cry 5, policistu povolaného pro zatčení jistého Josepha Seeda, obviněného z únosu.

Far Cry 5 recenze

Při návštěvě výše jmenovaného charismatického vousáče ale zjistíte, že nebude tak úplně jednoduché jej zatknout. Pan Seed si totiž v poměrně odříznutém kraji zvaném „Hope County“ vybudoval kariéru jako místní šéf kultu, a jeho věrní oddaní jej jen těžko vydají napospas zákonu.

Far Cry 5 - 1

Poté, co jen sotva uniknete davu rozzuřených Seedovců, a všichni Vaši kolegové se ztratí bůhví kam, začíná ta pravá jízda – zde mluvím o jízdě obrněným pick-upem, nalakovaným na rudo-bílo-modro, ze kterého vaši kamarádi na cesty zuřivě střílí kultisty na obou stranách silnice.

Herní svět

Obrovský herní svět je rozdělen na tři (a půl) okresy, které jsou pod nadvládou Seedovic sourozenců – Jacoba, Johna, Faith, a nakonec Josepha. Každý z nich má svoji specifickou Seed-propagandu a okresům vládne tak trochu po svém. Tyto okresy musí hráč jednotlivě osvobodit (po americku), posílit občanský odboj a vlastně jakýmkoliv způsobem zničit vliv rodiny.

Už jste četli? Far Cry: New Dawn – recenze hry

Hra nás malinko tlačí do určitého postupu herním světem(„Myslím, že by bylo dobré začít tady“), ale nakonec je jen na hráči, kterým směrem se vydá, a kterého vousáče (nebo Hippie děvče) odstraní z pozice prvního.

Postava

Už na začátku hry si začnete vytvářet svoji postavu – bohužel, opravdu není moc na výběr ani ve výrazu obličeje, ani v oblečení, natož v nějakých osobnostních rysech. Trochu jsem doufal, že při takovémto kroku Ubisoft zkusí uvést do hry nějaký život do Vašeho charakteru – ale bohužel, žádný hlas, žádné dialogové možnosti, prostě nic, co by naznačilo, že je postava nějaký unikátní člověk. Tato tvorba a následná úprava postavy prakticky kdykoliv ve hře tedy slouží pouze k odlišení od druhého hráče, který se k Vám do hry může připojit do kooperace v rámci celé kampaně.

Děj

Hlavní dějová linka je poměrně zajímavá, bohužel ale místy velice klišovitá až kýčovitá. Obrovský, protivný mínus je pár dějových pasáží, kterým se nedá uniknout. Vaše postava zničehonic omdlí, je otrávena, nebo unesena, a Vy se proberete většinou u jednoho z hlavních záporáků, vyslechnete si morální dilema, motivace postav, a pak si musíte vystřílet cestu ven. Ve hře je těchto pasáží hodně, a u některých je až absurdní, že Vám Seedovi stále raději promlouvají do duše, než aby se Vás zbavili. A vůbec, když Vás dokáží takhle snadno zpacifikovat, proč to nedělají častěji, a nechávají Vás raději ničit zástupy jejich posluhovačů?

Co ale musím hře opravdu uznat je propracovanost postav, zejména povedené rodinky Seedů, a v druhé řadě unikátních společníků. Na střílení fanatiků totiž nebudete sami. Každý druhý schopný muž či žena se k vám bude chtít přidat, každý s jinou zbraní a s jinými schopnostmi a dovednostmi, přičemž vy si s sebou najednou můžete vzít až dva.

Far Cry 5 - 4

Opravdu doporučuji nekamarádit se jen s obyčejnými civilisty, kteří někde našli pušku, ale se speciálními společníky – medvědem, schopným pilotem, mistrem dynamitu a dalšími. Tito společníci, tzv. specialisté jsou rozeseti po mapě a za splnění krásně prokreslených vedlejších úkolů se k vám rádi přidají a zařídí trochu zajímavější postup hrou – a navíc, už jen jejich úkoly jsou pro hráče odměnou.

Herní svět

Americká Montana je krásně propracovaná a nabízí hráči možnost nádherných procházek a výhledů na krajinu. Po krajině se můžete prohánět v enormním výběru vozidel, počínaje traktorem a konče letadlem. Všechny vozidla jsou svým způsobem modifikovatelné, ale opět, stejně jako při tvorbě postavy, velice limitovaně.

Far Cry 5 - 3

Celý herní svět je plný zážitků a opravdu se v něm nebudete nudit. Když jsem se vydal na první větší příběhovou misi, došel jsem k ní až po několika hodinách. No přece byste nenechali ubohou farmu pod nadvládou Seedovců, támhle má být nějaký ukrytý poklad ve sklepě nebožtíka, no a támhle se sousedům zatoulala puma. Ano, puma. Vy to zlatíčko teď najdete, zachráníte, a na oplátku jej pak můžete mít za společníka a dokonce i tu a tam podrbat. Pan Seed, hrozící vypouštěním chemické zbraně/drogy počká!

Celkově bych tedy shrnul hru jako silně nadprůměrný zážitek. Po grafické stránce hra exceluje a zařizuje krásný audiovizuální zážitek, když pomineme výrazy některých NPC. Hraje se velice jednoduše a není problém u ní strávit hodiny a hodiny času, hlavně díky velkému, propracovanému světu. Příběh má spoustu much a po chvíli začne být až absurdní, ale přece jen by nakonec mohl být horší – hodně zde pomáhá výše zmíněné propracování jednotlivých postav a jejich motivací.

Hru bych každopádně doporučil všem milovníkům akce, paraglidingu a medvědů drásajících vousáče na kusy!

Youtube video