This War of Mine – recenze hry

Pozoruji, jak můj poslední přeživší ztrácí chuť k životu. Emilia měla vše. Skvělou práci právničky, peníze i rodinu. Teď nemá nic, protože zůstala sama ve ztrouchnivělé budově ve válečné zóně. Obklopena násilím, hladem, zimou a všudypřítomným pláštěm smrti.

This War of Mine

Její spolubydlící Pavlo byl zastřelen při potyčce s vojáky, když se snažil najít alespoň malý kus něčeho poživatelného. Bruno zemřel na pouhou angínu, která pro něho byla bez potřebných léků smrtelná.  Ukončím den a vyskočí na mě okénko, který jsem nechtěla vidět. Emilia umřela hlady. A mně v hlavě vyskočí myšlenka, že tuhle hru už nikdy nespustím, protože je na mě až moc reálně drsná. Ale jako vždy se mýlím.

This War of Mine 1

This War of Mine je strategická survival hra od polských vývojářů 11 Bit Studios, která vyšla již  v roce 2014. Vývojáři však tuto hru nenechali ležet ladem a za poslední roky vytvořili nespočet DLC. Příkladem může být například přidání dětských postav, který prožitek z hraní přenáší na zcela novou úroveň.

This War of Mine 2

Od této hry neočekávejte divokou akci, která bude plná bezhlavého střílení. 11 Bit Studios vsadilo na skutečný prožitek civilistů, takže hnacím motorem této hry jsou hlavně morální rozhodnutí, která se vyskytují na každém rohu. Ukradnete léky starému páru? Pomůžete dívce v nesnázi, i když tím budete riskovat svůj život? Vzdáte se svých zásob jídla, abyste pomohli opuštěnému sirotkovi? To je vše pouze na vás. V This War of Mine neexistují dobrá a zlá rozhodnutí. Tento aspekt mě dovedl vtáhnout do hry a naplno prožívat všechny mé pády i vzestupy.

This War of Mine 3

Samotné ovládání je přirozené a pochopení všech mechanismů je velmi jednoduché. Máte skupinu přeživších, přičemž každý z jednotlivců má svoje silné a slabé stránky, na které byste měli v průběhu hry dávat pozor. Někteří mají sklony k depresím, jsou kuřáci nebo nepohrdnou kapkou alkoholu. Každé kolo se rovná jednomu dni, který je rozdělen na dvě části. Ve dne máte za úkol postarat se o vaše přeživší a dům, což by se mechanismem dalo přirovnat k The Sims. Postupem času máte k dispozici čím dál tím lepší vychytávky, které vaším přeživším ulehčují život. Můžete si vytvořit pasti na krysy, abyste měli stálý příjem potravy či zahrádku na pěstování bylin. Důležitým herním aspektem je i systém výměn s ostatními civilisty, takže je jen na vás, jestli zvolíte spíše cestu obchodníka nebo zcela samostatné domácnosti, která se dokáže uživit sama. Ani jedna z cest však není jednoduchá. S druhou části dne však už přichází  jiná liga – boj  o holý život. Každou noc můžete s jednou z vašich postav vyběhnout do temného a nebezpečného světa na průzkum. Máte na výběr z velkého množství budov, které mají jedinečné vlastnosti. Budete riskovat a vloupáte se do vojenské základny, kde můžete najít hodně zbraní? Nebo raději půjdete do opuštěného hotelu, kde je šance na dobrý nález mizivá?

This War of Mine 4

This War of Mine 5

This War of Mine 6

This War of Mine je prostě hra, která vás chtě nechtě do své temné atmosféry vtáhne. Při nebezpečných situacích, kdy se budete schovávat před vojáky, vám bude srdce bušit jako zběsilé. A nedej bože když vás najdou. To jsem se mnohokrát neudržela a nahlas vykřikla. A přesně to by měla správná hra dokázat. Díky této hře si člověk uvědomí jediné – jak bezstarostný život máme.