DOSBox – návod, jak hrát staré hry i ve Windows 10


Dosbox je program, pomocí kterého si zahrajete staré hry i v nových Windows 10, ale také starších Win 8, 8.1, 7, Vista nebo XP a dokonce i ve Win 98 nebo 95, pokud někdo ještě používáte.

Dos box je v podstatě emulátor starého počítače 286 – 486 a protože na nich v tehdejší době jel pouze OS MS DOS, pak jej věrně simuluje a i v roce 2018 je možné si zahrát skoro 30 let staré hry i dobovým zvukem, ale třeba i na gamepadu nebo s joystickem. Což dříve byl celkem problém, protože vše bylo nutné správně nakonfigurovat. Nyní si můžete zahrát starou hru, ale třeba spustit i programy, jako manažer M602, Norton Commander nebo účto. To dokonce funguje i včetně tisku.

Instalace dosboxu

Program stáhnete na webu Dosbox.com v sekci Downloads.

DOSBox - návod

Vyberte verzi pro Windows. (I pro nové Win 10).

DOSBox - návod 2

Stáhněte soubor DOSBox0.74-win32-installer.exe a spusťte jej.

DOSBox - návod 3

Odsouhlaste licenci.

DOSBox - návod 4

Pokračujte na Next.

DOSBox - návod 5

Vyberte, kam aplikaci dosbox nainstalovat. Výchozí složka je C:\Program Files (x86)\DOSBox-0.74.

DOSBox - návod 6

Instalace je hotova.

DOSBox - návod 7

DOSBox návod

Poté, co program nainstalujete, máte první bod hotov. Další část a ta důležitější, je to, jak staré hry nebo programy v dos-box spustit. Takto vypadá adresář programu, kde je nainstalován.

DOSBox - návod 8

Adresář, kde mám staženu hru Battle Chess. Legendární hra, které se v dalším článku budu věnovat ještě víc. Kde hry pro dosbox stáhnout zdarma popíšu na konci tohoto článku.

battle chess dosbox

Návod – manuál, jak spustit hru přes dosbox

Jak hru v dosboxu spustit (how to open game) – je několik možností, já mám rád jednoduchá rešení a proto postupujte následovně.

Otevřete si dvě okna Průzkumníka ve Windows, jako to je vidět na obrázku. Vlevo dosbox, vpravo adresář se hrou. A nyní přesuňte soubor EXE, nebo BAT, zde konkrétně CHESS.EXE na spuštěcí soubor DOSBox.exe a hra se spustí.

Nikde nezadáváte žádné složité příkazy jako to dříve bylo v MS-DOS, ale jen takto jednoduché to je.

A ještě jednodušší je, pokud jen ten soubor přesunete na plochu na zástupce DOSBOX, který se po instalaci vytvoří.

DOSBox - návod 9

A takto již vypadají šachy Battle Chess.

battle chess dosbox 2

Zkusil jsem i jiné hry, o těch také napíšu v dalších dnech na webu, fungují bez problémů ve Windows 10 i Win 7 a to jak 32 bit, tak i ve 64 bit verzi. Tyto dva OS mám doma, ale i další windowsy by neměly dělat problémy. USB myš a klávesnice jede bez problémů, stejně tak i dobový zvuk a „hudba“.

Pro pamětníky a starší (dříve narozené) hráče to je super možnost zavzpomínat na ty pecky, které jsme pařili před 20 lety 🙂 Btw: Pamatujete si na svůj první počítač?

Nastavení dosboxu

Klávesové zkratky (příkazy) a ovládání dosbox, které se v průběhu hry určitě hodí.

DOSBox - návod 10

  • ALT+ENTER: Přepne na celou obrazovku (full screen) a zase zpět na malé okno. Zvětšit obraz se určitě hodí.
  • ALT+PAUSE: Pauza
  • CTRL+F1: Spustí programování kláves
  • CTRL+F4: Aktualizace dočasné paměti u všech adresářů
  • CTRL+ALT+F5: Nahrávání obrazovky
  • CTRL+F5: Uloží snímek obrazovky
  • CTRL+F6: Nahraje zvuk ze hry a uloží jako wave soubor
  • CTRL+ALT+F7: Nahrávání
  • CTRL+ALT+F8: Nahrávání
  • CTRL+F7: Zpomalení
  • CTRL+F8: Zrychlení
  • CTRL+F9: Zavře DOSBox
  • CTRL+F10: Připojí / odpojí myš
  • CTRL+F11: Sníží rychlost hry (emulace) pokud potřebujete hru zpomalit a jede moc rychle, pak tuto klávesovou zkratku
  • CTRL+12: Zvýšení rychlosti hry
  • ALT+F12: Odemkne rychlost (tlačítko turbo)

Dosbox download

Program Dosbox ve verzi 0.74 je ke stažení zdarma na webu www.dosbox.com

Časté dotazy

Jak funguje dosbox a jak jej používat již víte, ale pokud se objeví dotaz, třeba v komentářích, rád jej sem přidám, pokud budu znát odpověď.

Dosbox rozlišení

Staré hry jely na starém hardware, takže nemůžete čekat full hd jako dnes.

Obvykle hry jedou na 320×240, v lepším případě 640×480. Ale ty novější i 800×600 (jako třeba GTA 1).

Dosbox čeština

Češtinu do dosboxu stáhnete také na stránkách tvůrce této aplikace. Stahujte zde.

Jak nastavit v dosboxu velikost okna

Popisuji to výše, ale zopakuji. ALT+ENTER. Říká se tomu celoobrazovkový mód neboli full screen.

Jak instalovat hru v dosbox

Hra se neinstaluje, pouze ji spustíte.

Kde stáhnout dosbox hry (game)

Old Games – staré hry dnes už po těch letech stáhnete až na vyjímky zdarma.

Zde je několik webů, pokud víte o dalším, budu rád pokud napíšete do komentářů pod článkem.

Pokud svoji oblíbenou hru nenajdete, stačí si ji „vygůglit“ – příklad:

Prehistoric + dosbox game

prehistoric + abandongames

dosbox free game

Hry na Dos Box

Je jich opravdu několik tisíc, které si můžete zdarma zapařit, pár mých tipů, na které si pamatuju a rozhodně si je letos zahraju.

1 komentář z DOSBox – návod, jak hrát staré hry i ve Windows 10

  1. Ahoj a díky za skvělou a všeříkající krokování.
    Mám problém, když pokračuju dle návodu nakonec mě vyskočí hláška.
    Program musí běžet pod Widows (colonization)
    Díky za tip na rozchození

    • Dík Fido, snažil jsem se to napsat co nejsrozumitelněji 🙂 Některé staré hry už jely i pod Windows 3.11, Win 95 nebo 98. Pak je nutné je spustit v emulaci toho systému, mimo dosbox. Stačí nainstalovat, na exe souboru kliknout pravým tlačítkem myši a vybrat Kompatibilita a spustit v režimu Windows 95/98…

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*