Metro Exodus – recenze hry

Zapomeňte na stísněné prostředí metra. Arťom vyráží vstříc lepším zítřkům do ruské divočiny! Jak již název třetího dílu série Metro napovídá, hlavní hrdina se společně se svými nejbližšími rozhodne opustit metro a hledat lepší život v post-apokalyptické pustině.

Hned na začátku hry se Arťom dozví, že celá Moskva, kde se do té doby ukrývali všichni, kdo přežili atomové šílenství, je zahalena signálem rušičky. Poté co se mu ji podaří deaktivovat, zjistí, že mimo hlavní město žije možná mnohem víc lidí, než si do té doby všichni mysleli. Za pomoci své manželky Anny, kterou fanoušci znají již z předchozího dílu s podtitulem Last Light, hrstky sparťanských vojáků a porce štěstí se mu podaří získat lokomotivu Auroru a hledání světlejších zítřků může začít.

Metro hra – otevřeně uzavřený svět

Na vaší cestě vás bude čekat několik zastávek a přesto, že se může nové Metro zdát hrou s otevřeným světem, opak je pravdou. Hra je rozdělena do několik kapitol, které se odehrávají pokaždé na jiném místě.

Vždy je vám naservírován kus země a zadán konkrétní úkol. Rychlost jeho splnění již záleží na vás, protože mimo hlavní cíl zde máte i spoustu vedlejších aktivit.

Díky tomu, že vedlejších aktivit není tolik, hra netrpí přílišným stereotypem. Navíc díky perfektnímu level designu vás bude prozkoumávání oblastí opravdu bavit. Přesto, že jsou mapy dost velké, s žádným „fast travelem“ nepočítejte. Nemusíte se ale bát příliš zdlouhavých přesunů po vlastních nohách. Ve hře se krom klasických drezín vyskytují například i loďky či dokonce vozidla, které vám pomohou v přesunu z bodu A do bodu B. Během cestování po mapách můžete narazit na úkryty, kde se můžete vyspat nebo se schovat před bouří. Tím se dostáváme k dynamickému prostředí, kdy poprvé v sérii zažíváme střídání dne a noci, počasí a dokonce i ročních období!

Je možné, že někteří zarytí fanoušci Metra budou mít problém s atmosférou hry, která je sice skvělá, ale na hony vzdálená předchozím dílům odehrávajících se v útrobách moskevského metra.

Člověk má pocit, že spíše hraje pokračování série S.T.A.L.K.E.R. než Metra.

Ono se není ani čemu divit, protože za hrou stojí 4A Games, což jsou bývalí vývojáři společnosti GSC Game World jenž stojí právě za sérií S.T.A.L.K.E.R. I mystično, tolik typické pro sérii Metro, jde v tomto díle trošku stranou, ale nebojte, taky na něj dojde.

Metro game – střílím, střílíš, střílíme

Zbraňový arsenál zaznamenal rozsáhlých změn. Nejedná se přímo o to, že byste ve hře měli spoustu různých zbraní, ale systém úprav byl značně vylepšen. Máte hromadu možností, jak si pušky a pistole zdokonalit a není například problém udělat z klasického bubínkového revolveru výkonnou odstřelovací pušku. K tomu vám slouží pracovní stoly a batoh, které se stanou alfou a omegou vašeho přežití. Ve hře najdete opravdu jen minimum zásob v podobě munice, lékárniček a filtrů. Vše si musíte vyrobit na pracovním stole z materiálů, které v jednotlivých mapách nasbíráte. Materiálů k výrobě předmětů je ovšem velice omezené množství a vy tak musíte velmi pečlivě rozmýšlet, jestli se vám v dané chvíli více hodí ještě jedna lékárnička nebo třicet nábojů do Kalacha.

Především ze začátku hry to bude nelítostný boj, kdy budete šetřit každý náboj a při střelbě trpělivě vyčkávat na ten nejefektivnější útok. Je totiž velký rozdíl, jestli do každého nepřítele vysypete deset nábojů, nebo jen jeden.

O zbraně se musíte i pečlivě starat v celém průběhu hry, protože se špiní a na základě toho se zhoršují jejich vlastnosti.

Jestli se o svoje zbraně nebudete řádně starat a držet je v čistotě, počítejte s tím, že při prvním pokusu vystřílet do nepřítele celý zásobník se vám zbraň zasekne a vy se stanete lehkou kořistí pro všechny bytosti pustiny usilující o váš život.

Další vylepšením hratelnosti je fakt, že když začnete mít nad protivníky navrch, ti kteří budou ještě naživu, dostanou strach a vzdají se vám. Pak je zcela na vás, jak s nimi naložíte.

Metro Exodus - recenze hry

Hra Metro má slušivý kabátek

Hra, stejně jako předchozí díly, běží na 4A Enginu. Již Redux verze mladších dílů nám dokázaly, že má v sobě velký potenciál. V Exodu z něj tvůrci vymáčkli asi úplné maximum. Textury jsou ostré, dynamické osvětlení je opět naprosto perfektní a pro majitele grafických karet Nvidia nechybí ani nejmodernější technologie jako pokročilý PhysX (simulace částic), hairworks (simulace různých druhů ochlupení od srsti příšer až po chlupy na Arťomových prstech) nebo Ray Tracing (metoda globálního osvětlování). První dvě jmenované jsou na trhu již nějaký rok a víceméně jim není co vytknout. Při jejich zapnutí jde rozdíl poznat na první pohled a na výkonu hry se zas tolik nepodepíši. Pro většinu hráčů, ale bude problém Ray Tracing, který dokáže spolykat 30% až 50% výkonu počítače. Navíc grafické karty, které jsou schopné Ray Tracing používat, jsou zatím stále dost drahé. To vás ale zas tolik mrzet nemusí, protože hra i bez tohoto vylepšení vypadá naprosto luxusně.

Není všechno zlato, co se třpytí

Hra bohužel není úplně bez poskvrny. Někomu by mohli nadělat vrásky na čele celkem vysoké hardwarové nároky, ač vám při jejich splnění hra vykouzlí pastvu pro oči. Ovšem největší problémem, který se táhne již od prvního dílu, je němota hlavního hrdiny.

Nechápu, co vede tvůrce k tomu, aby Arťom v celé hře mlčel. U hry, která je podle knižní předlohy, kde hlavní hrdina vypráví celý příběh je to skutečně nepochopitelný přešlap.

Navíc, když ho slyšíme mluvit během loading screenů, ale v samotné hře ne, působí to minimálně rozporuplně.

Metro Exodus - recenze hry 2

Youtube video

Závěrem

Metro Exodus je perfektní přírůstek do série. Vyniká skvělou atmosférou, perfektní hratelností, fantastickou grafikou a strhujícím závěrem. Ať na povrchu nebo v podzemí, na světě zůstaly stovky různých šílenců a oblud, s kterými se budete muset během své cesty do země zaslíbené vypořádat. Po průšvihu, kterým byl Fallout 76 nemá na poli post-apokalyptické řežby v současné době konkurenci a měla by být povinností nejen pro fanoušky žánru, ale pro všechny, kteří si rádi zahrají kvalitní hru!

Doporučujeme další recenze: