Vigor – recenze hry

Není žádným velkým tajemstvím, že hry žánru Battle Survivor se těší mezi hráči obrovské popularitě. Tituly jako Call of Duty Warzone nebo Fortnite hrají miliony z nich, přičemž konkurence je zde obrovská, a to existují ještě desítky dalších, které se perou o své hráče.

Nicméně ambice vklínit se do této smetánky má i Vigor, který v sobě nese českou stopu, jelikož za ním stojí vývojáři z Bohemia Interactive Studio, kteří se v minulosti dostali do povědomí videoherního světa tituly jako jsou Operace Flashpoint nebo série Arma, a to ještě nesmíme zapomenout ani na stále oblíbenější titul Day Z. Musíme však hned ze začátku podotknout, že Vigor je oproti zmíněným hrám z žánru Battle Survivor trochu jiný. V čem? Na to se podíváme v této recenzi hry.

Vigor hra

Vigor je hrou, která sama o sobě vyšla již v červenci 2018, a to původně na Xbox One, nicméně v tuto chvíli si ji můžete zahrát rovněž na Nintendo Switch i na PS4, kde se objevila vcelku nedávno. Dodejme, že na konzolích nové i nyní už starší generace. Technicky vzato se jedná o akční střílečku ze třetí osoby, která tak trochu připomíná třeba oblíbenou sérii Uncharted.

O čem je Vigor?

A co vlastně jde? Hra vás zavede do postapokalyptického světa roku 1991, přičemž se odehrává v severní části našeho kontinentu, a to konkrétně v Norsku. Norsko je totiž v této alternativní historii jediným místem na světě, které není zcela zamořeno radiací. Můžete si tak užít pohled na tamní přírodu, která je na první pohled velice chladná a zasněžená, ale prožijete zde i teplejší měsíce, kdy se naopak můžete kochat sluncem, šumějícími řekami, zelenajícími se kopci či severskými fjordy. Právě vyobrazení přírody je velkým kladem hry. Ovšem i trosky, ruiny, zbytky zapomenutého světa, kde je cítit beznaděj a prázdno, vás budou obklopovat prakticky neustále. Jednotlivé mapy jsou dostatečně velké a navíc stále přibývají nové, takže prostoru na průzkum je spoustu. Pro představu, jedna taková výprava trvá kolem dvaceti minut.

Vigor hra 2

V podstatě tedy putujete po jednotlivých mapách, přičemž se snažíte sbírat jednotlivé předměty, které se vám budou hodit. To znamená stavební materiál, různé suroviny, ale samozřejmě také zbraně a munici. Zkrátka vše, co potřebujete pro přežití v postapokalyptickém světě a k tomu, abyste si ve svém příbytku udělali trochu toho pohodlí. Samozřejmostí pak je, že můžete za pochodu upravovat svou postavu, oblékat ji a tak podobně. Zrovna tak můžete stavět zbraně a následně je vylepšovat.

Ve vašem zájmu je to vše, co najdete, odnést z arény pryč zpět do svého domu. Pakliže vás někdo zabije, může se zmocnit všeho, co máte u sebe a vy se tak vrátíte zpět s prázdnýma rukama. Proto se hodí brát s sebou pouze to, co je potřeba. Táhnout obrovský arsenál zbraní se při tom často nevyplácí.

Vigor hra 3

Battle Survivor? Ani ne

Už bylo naznačeno, že Vigor se oproti dalším hrám téhož žánru liší, a to především tím, že vzájemná konfrontace mezi hráči není tím hlavním, o co jde. Nemusíte tudíž za každou cenu bojovat o život, nicméně to neznamená, že jste zde v bezpečí. To vůbec ne. Pokud hledáte přestřelku, nemáte obvykle problém soka najít. Obzvláště v místech, kam dopadají zásoby z nebe, a to za pomoci padáčků jako to známe třeba z Hunger Games. Právě tam bývá největší horko, protože kvalita těchto předmětů je vyšší, než těch, které najdete průzkumem po aréně. Tomu také odpovídá počet hladových vlků v podobě ostatních hráčů, kteří po těchto předmětech touží.

Survivor prvek je tady nicméně zastoupen vlnou radiace, která se v určitý moment začne linout po mapě a zmenšuje vám tak pole působnosti. Také vám naznačí, že je buď čas zmizet některým z únikových východů nebo se alespoň přesunout tam, kde nehrozí nebezpečí z ozáření. O tom všem je Vigor, alespoň jeho hlavní zaměření, nicméně hra nabízí i další módy, jimiž je třeba klasický battle mód nebo i týmová kooperace. Pokud tedy chcete pouze akční střílečku, kdy si všichni jdou po krku a nezajímá vás hledání nějakých předmětů, přijdete si na své také. Toto množství různých voleb dělá z Vigoru hru, který může snadno oslovit obrovský počet hráčů.

Vigor hra 4

Nespornou výhodou hry, je také to, že si ji můžete zahrát zcela zdarma. Potřebujete k tomu pouze online připojení, jelikož se jedná, jak již bylo řečeno výše, o free to play titul. V případě Playstationu dokonce ani nemusíte mít zaplacené členství v PS plus. Podobně jako další free to play hry však Vigor nabízí možnost mikrotransakcí, tudíž, pakliže nejste spokojeni se svým vybavením, které získáte hraním, můžete si všechno možné přikoupit. Podobně si můžete zajistit určité výhody už před vysazením do mapy.

Verdikt

Vcelku zamrzí, že hra neobsahuje českou lokalizaci, což je na jednu stranu pochopitelné, jelikož v současnosti se hry programují vesměs pouze do angličtiny, nicméně od českého studia by titulky v češtině potěšily nespočet hráčů. Nicméně, pokud se přes to přenese, což se dá snadno předpokládat, když drtivá většina her je stejně v angličtině, má vám Vigor hodně co nabídnout. Pro hráče, kteří mají rádi reálné vyobrazení světa, procházky po jadernou válkou zničeném světě, kde ani není nutné za každou cenu zabíjet jako spíš přežít, může být zábavou klidně na stovky i tisíce hodin. Na druhou stranu, hra nedisponuje nikterak propracovaným příběhem, což je vskutku škoda.

Doporučujeme další recenze her: